BREAKING NEWS
Yaşam

728x90

header-ad

468x60

header-ad

Kadın ve Cuma namazı

Sual: Bir kadın, cuma namazı kılarsa, sahih oluyormuş. Sahih olması, cuma namazının kadınlara da, farz olduğunu göstermez mi?
CEVAP
Göstermez. Kadınlara, cuma namazı kılmak farz değildir. İki hadis-i şerif meali:

(Cuma namazı, köle, kadın, çocuk, hasta hariç, her Müslümana farzdır.) [Ebu Davud]
(Namaz kıldırması için bir erkeğe emredip, sonra da cuma namazına gelmeyen erkeklerin evlerini başlarına yıkmalı diye düşündüm.) [Buhari]

Bu hadis-i şerifler, fıkıh kitaplarında şöyle açıklanıyor:

Kadına ve seferi olana, cuma namazı kılmak farz değildir. (Fetava-i Hindiyye)

Seferi olan, cuma namazı kılsa sahih olur. Bunun gibi seferde olana, Ramazan orucunu tutmak da farz değildir, ama tutarsa orucu eda etmiş olur.

Beş vakit namazın hangisi olursa olsun, vakit girince kılmak farz değildir, vaktinin sonunda farz oluyor, ama vakit girince kılınırsa, farz eda edilmiş oluyor. Kurban kesmek de böyledir. Kurban bayramının üçüncü günü zengine kurban kesmek vacib oluyor, ama birinci günü kesilse vacib eda edilmiş oluyor. (Redd-ül muhtar)

Cuma namazı, seferi olana farz olmadığı hâlde, kılınca sahih olduğu gibi, kadın kılınca da, cuma namazı sahih oluyor. Bunun, kadına cumanın farz olmasıyla hiçbir ilgisi yoktur.

Cuma namazının farz olmasının iki çeşit şartı vardır: Vücub şartları ve eda şartları.

Vücub şartlarından biri veya birkaçı, bir kimsede olmasa, buna rağmen o kişi cumayı kılsa, namaz sahih olur. Kılmazsa günah olmaz, çünkü vücub şartı yoktur.

Vücub şartları dokuzdur. Yani, bir kimseye farz olması için şu dokuz şart gerekir:

1- Mukim olmak. Seferi olana farz değildir.
2- Sağlam olmak. Hastaya, hastabakıcıya ve çok ihtiyar olana farz değildir.
3- Hür olmak. Köleye farz değildir.
4- Erkek olmak. Kadınlara farz değildir.
5- Akıl ve baliğ olmak. Deliye ve çocuklara farz değildir.
6- Kör olmamak.
7- Yürüyecek gücü olmak. Felçliye, ayaksıza farz değildir.
8- Hapiste olmamak.
9- Çok yağmur, kar, fırtına, çamur olmamak.

Bu şartlar olmasa da, cumayı kılan kimse, cumayı eda etmiş olur. (S. Ebediyye)

« Önce
Sonra »